Perkahwinan Kristian lebih baik daripada Perkahwinan Islam

1. Tidak Boleh Memiliki Lebih dari Satu Isteri.

Matius 19:4-6
"yang pada mulanya menjadikan manusia sebagai lelaki dan perempuan, dan berfirman:
'Itulah sebabnya seorang lelaki akan meninggalkan ayah dan ibunya dan bersatu dengan isterinya, dan keduanya menjadi satu daging'?
Maka mereka bukan lagi dua, melainkan satu daging. Oleh itu, apa yang telah dipersatukan Allah, tidak boleh diceraikan oleh sesiapa pun."
Sayangnya, masih ada beberapa agama dan budaya asli yang membenarkan memiliki lebih dari satu isteri. Secara peribadi, saya merasa sangat tidak menyenangkan karena saya percaya alasan utama pria membenarkan aturan ini berlanjut adalah karena nafsu. Jika Anda memiliki ketakutan akan Tuhan di dalam diri Anda, Anda akan takut melakukan dosa dan berusaha setia dengan mengikuti firman Tuhan. Menakuti Tuhan berarti membenci dosa, dan nafsu adalah salah satu dosa tersebut.

Matius 5:28
Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang memandang perempuan dengan nafsu telah berbuat zina dengan dia dalam hatinya. 
1 Korintus 6:18
Larilah dari percabulan. Setiap dosa yang dilakukan oleh seseorang adalah di luar tubuhnya, tetapi orang yang berbuat zina berdosa terhadap tubuhnya sendiri.
Saya merasa aman dan bahagia mengetahui bahwa saya tidak perlu khawatir atau merasa sedih tentang suami saya memiliki hubungan intim dengan orang lain. Menurut pendapat saya, pria yang menginginkan lebih dari satu isteri mungkin dipacu oleh nafsu daripada cinta yang tulus. Beberapa agama memberi mereka rasa otoritas yang lebih tinggi untuk melakukan apa pun yang mereka inginkan hanya karena mereka "pria."

Dalam agama Kristsan, Yesus mencintai kita semua dengan sama, mengenal kita sebelum kita dilahirkan. Setia kepada satu orang juga berarti setia kepada satu Tuhan.

2. Perkahwinan Diturunkan oleh Tuhan, Bukan oleh Ibubapa.

Yeremia 29:11
"Sebab Aku mengetahui rancangan-rancangan yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman Tuhan, yaitu rancangan-rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kamu hari depan yang penuh harapan."
Saya pernah mendengar tentang perkahwinan diatur yang masih berlaku saat ini, di mana kadang-kadang orang berkahwin dengan sepupu mereka atau bahkan anak-anak kepada lelaki tua. Walaupun anda mungkin menunjukkan kepada saya statistik dan kadar perceraian yang rendah sebagai sokongan bagi perkahwinan diatur, bagaimana dengan mereka yang tidak ingin berkahwin kerana mereka belum bersedia? Siapa yang akan berbicara bagi mereka?

Dalam beberapa kes, agama, budaya, dan tradisi memaksakan perkahwinan-perkahwinan ini tanpa mengambil kira apa yang sebenarnya terbaik untuk individu yang terlibat. Ia menjadi tindakan yang egoistik yang mengutamakan kehendak ibu bapa atau masyarakat di atas kesejahteraan dan kesiapan anak-anak mereka.

Markus 7:8
"Kamu membiarkan perintah Allah dan mengikuti tradisi manusia."
Namun, dalam agama Kristian, kami percaya bahawa apabila dua individu yang takut akan Tuhan ditakdirkan untuk bersama, mereka akan bersatu secara tak terduga tetapi hanya pada waktu yang ditentukan oleh Tuhan.
Saya ingat ketika saya bertemu dengan suami saya ketika kami masih muda, tetapi kami tidak pernah bercakap. Hanya setelah 10 tahun kami mula bercakap dan bersama-sama. Walaupun tampaknya waktu itu lebih lama, kami percaya itu adalah waktu yang sempurna menurut rencana Tuhan. Kadang-kadang kami berharap kami bersama lebih awal dan menghindari kesalahan masa lalu kami, tetapi kami percaya bahwa waktu Tuhan selalu tepat.

Mungkin alasan mengapa kami membutuhkan waktu begitu lama adalah karena kami perlu waktu untuk tumbuh dan menjadi dewasa secara individu, terutama dari pihak saya karena saya tiga tahun lebih tua daripadanya. Sekarang, setelah kami bersama, kami dapat belajar dari kesalahan masa lalu kami dan memperbaiki diri dengan bersama-sama.

Salah satu hal yang paling romantis yang dilakukan suami saya adalah meminta doa restu dari seorang pendeta. Itu membuat saya merasa seolah-olah kami telah berkahwin, meskipun tanpa gaun mewah atau cincin yang mahal. Tapi karena saya mencintai Allah, saya tidak peduli dengan materiisme dunia atau hal-hal yang trendi. Yang paling penting bagi saya adalah bahwa Allah bersama saya, dan Dia memberi saya momen berharga ini karena Dia mencintai saya.

Dan saya melakukan apa yang saya bisa untuk menyenangkan-Nya. Aku mencintaimu Yesus.

3. Tuhan Membenci Perceraian & Mengahwini Semula (Hanya sampai Kematian)

Matius 19:6
"Jadi mereka bukan lagi dua, tetapi satu daging. Oleh itu, apa yang telah disatukan oleh Tuhan, janganlah ada yang memisahkan."
Banyak orang di dunia ini mencari perceraian sebagai jalan keluar dari tekanan yang mereka hadapi. Namun, dengan melakukannya, mereka melanggar janji mereka sendiri. Tolong fahami bahawa saya tidak mengesyorkan anda untuk terus berada dalam hubungan yang abusive atau perkahwinan yang diatur.

Perceraian dapat diberikan dalam situasi tertentu, tetapi perlu diingat bahawa mengahwini semula tidak disarankan. Oleh itu, saya menggalakkan agar orang berfikir dengan teliti sebelum memasuki perkahwinan. Seorang lelaki yang sejati dalam Tuhan akan memperlakukan anda dengan hormat dan mengutamakan hubungannya dengan Tuhan. Kebanyakan hubungan gagal disebabkan oleh perpecahan yang disebarkan oleh Syaitan.

Kemurungan, cemburu, dan cabaran lainnya pasti akan menguji anda, tetapi memiliki pemahaman yang matang tentang firman Tuhan dapat memperkuat perkahwinan anda. Ingatlah, dengan Tuhan di pusatnya, anda dapat mengatasi segala kesulitan yang mungkin anda hadapi.

Matius 4:4
 Kita tidak hidup hanya dengan roti, tetapi dengan firman Tuhan.

Ini adalah apa yang Yesus katakan ketika Dia diuji oleh Syaitan. Penting untuk diingat bahawa apa yang anda rasakan hanyalah perasaan. Mata anda belum melihat kebenaran, tetapi pikiran anda telah menciptakan narasi palsu.

Berhati-hati terhadap pemikiran seperti ini, baik dalam perkahwinan atau dalam aspek kehidupan lainnya. Kita mungkin berbicara buruk tentang orang lain tanpa benar-benar memahami mereka terlebih dahulu.

Ibu saya memiliki gangguan bipolar, dan dia sering menunjukkan perilaku negatif seperti menggosip dan mengutuk. Namun, jika anda mengamatinya dalam momen kesendirian, anda akan melihatnya menangis dan bertanya-tanya apa yang salah dengan dirinya.

Meskipun dia masih menunjukkan pola yang sama dari waktu ke waktu, kita harus ingat bahwa di balik kemarahan dan kehancuran seseorang, ada seorang anak yang lemah menangis. Saya yakin anda memahami perasaan tersebut, itulah sebabnya saya percaya kita tidak boleh terburu-buru menilai seseorang sebelum kita memahami apa yang mereka alami.

Setiap orang memiliki perjuangan mereka sendiri, termasuk kita. Hanya Yesus yang dapat menghapuskan air mata kita dan benar-benar mengenal hati kita. Anda mungkin merasakan pelukan hangat yang tiba-tiba dan dorongan yang kuat untuk menangis lebih banyak lagi.

Ingatlah, Dia mencintai anda dan Dia ada di sana bersama anda.